Smulorna!

En blogg om livet som föräldraledig fyrabarnsmamma

Helvetesmaskinen.

Publicerad 2016-01-25 22:07:12 i


Imorgon ska jag gå med min kära mamma och se en föreställning med Mark Levengod. Det innebär att jag nu måste konfronteras med helvetesmaskinen: bröstpumpen! 
När bebis var ca en vecka gammal satt jag med blödande bröstvårtor och grät amningsgråten. Trots att det var jag själv som var med om det kan jag idag inte föreställa mig hur smärtsamt det var att amma från två öppna sår. Men grät gjorde jag och allt kändes i allmänhet rent fördjävlig. 
I en akt av desperation åkte jag med bebis under ena armen och plånboken under den andra, fast besluten att slänga massvis med pengar på problemet i hopp om att det skulle försvinna. Jag åkte till apoteket. Och handlade typ allt från deras amningssortiment. Jag köpte två olika sorters amningsnappar, bröstvårtsskydd, bröstvårtssalva, några "vetenskapligt framtestade" (bah!) kompresser med typ Aloe Vera på som skulle påskynda läkningen av såren? Eller något, jag läste inte så noga, jag bara tog tog och tog allt jag såg på hyllan. Köpte även en amningspump. Jag har haft två barn tidigare men jag har aldrig i mitt liv använt en amningspump. När mjölken rann till gjorde det nämligen så otroligt ont i brösten att jag rörde mig i slowmotion här hemma. Att lyfta upp bebisen och hålla honom mot min kropp gjorde så ont att jag fick bita mig i läppen. Jag hade någon slags tanke om att det skulle lätta om jag pumpade ur... Totalt bortkastat dock. Den där ömheten är det tyvärr bara att vänta ut och pumpen har bara blivit stående sedan jag gråtande pumpade ur någon ynka milliliter den där första kvällen. 

Imorgon kväll kommer jag att vara borta från hemmet i ungefär 3 timmar. Bebis klarar sig absolut så länge utan mat, men jag vill inte tänka "överlevnad" här va utan det ska vara myspys och prinsessan på ärten för hela slanten när jag lämnar hemmet "på riktigt" första gången.  Annars kanske jag inte vågar igen på ett bra tag! Och bebisars matvanor kan vara nyckfulla. Även om han klarat sig utan mat i typ 6 timmar förut, när han tex legat och sovit länge, kan han ju helt plötsligt behöva mat oftare just denna kväll. Och som vanligt är det i sista minuten i denna familj. 

Ikväll ska jag försöka pumpa ur mjölk, imorgon ska jag köpa napp till flaskan vi har och sedan blir det till lite flaskträning på eftermiddagen. I värsta fall kan man ju alltid mata på kopp men flaska är ju smidigare tänker jag... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela